Här är Sveriges vackraste och fulaste städer – invånarna har sagt sitt

De flesta svenskar tycker att deras stad är vacker, men vart ska man egentligen åka för att få se den allra vackraste staden? I rapporten Samhällsbarometern 2020 har Sveriges invånare fått sätta betyg på hur vacker de tycker att sin stad är. Resultatet visar att ”Sundets pärla”, även känt som Helsingborg, är Sveriges vackraste stad, tätt följt av huvudstaden Stockholm. Fulast, enligt invånarna själva, är Västerås och Linköping.

Samhällsbarometern 2020 som är framtagen av konsultföretaget PE Teknik & Arkitektur visar att majoriteten – 65 procent av invånarna i Sveriges tolv största städer tycker att deras städer är vackra. I Helsingborg uppger hela 85 procent av stadens invånare att de bor i en vacker stad. Strax därefter hittar vi Sveriges huvudstad Stockholm där 84 procent av invånarna tycker att deras stad är vacker. Även i Lund uppger 84 procent av invånarna att staden är vacker.

Däremot är man inte lika överens överallt. I Västerås tycker bara drygt en tredjedel att staden är vacker, vilket gör Västerås till den stad där invånarna är minst nöjda med sin stads estetik. Även Umeå och Linköping har svårt att övertyga sina invånare att de bor i en vacker stad. Endast 48 respektive 45 procent uppger att deras stad är vacker.

Sveriges mest rekommenderade stad
Trots att Umeå inte upplevs vara en vacker stad är den väldigt uppskattad av sina invånare. Så pass uppskattad att 79 procent av invånarna skulle rekommendera andra att bo i staden. En siffra som bara Lund slår. Lund är nämligen Sveriges mest rekommenderade stad. Hela 85 procent skulle rekommendera andra att flytta till staden. Örebroarna trivs också väldigt bra och staden är den tredje mest rekommenderade. Överlag verkar invånarna i Sveriges tolv största städer trivas där de bor. Drygt två av tre skulle rekommendera andra att bo i deras stad. Och i samtliga tolv städer skulle majoriteten uppmuntra andra till att bo i staden. Västerås är den stad där minst andel invånare skulle rekommendera andra att bo i staden, det uppger nämligen bara 52 procent.

– En vacker stad lockar till sig turister och en sommar som denna är det förstås extra viktigt. I undersökningen ser vi stora skillnader på hur estetiskt tilltalande Sveriges städer uppfattas. De städer som använder sina styrkor, exempelvis sin historia eller sitt geografiska läge, och medvetet framhäver dem med hjälp av arkitektur och planering blir mer attraktiva och trivsamma för både turister och invånare. Helsingborg, Stockholm och Lund är alla goda exempel på det, säger Nicke Rydgren, Marknadsdirektör på PE.

Om Samhällsbarometern 2020
Samhällsbarometern 2020 är framtagen av konsultföretaget PE Teknik & Arkitektur. Undersökningen har gjorts fem år i rad och i årets upplaga har drygt 4 600 svenskar svarat på 20 påståenden som beskriver en välplanerad och hållbar stad inom områdena hållbarhet, stadsplanering och stadsutveckling. Undersökningen har gjorts i samarbete med Kantar Sifo genom deras webbpanel och är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå såväl som för Sveriges tolv största städer. Undersökningsperioden var från den 9 janauri till 16 januari 2020.

Här kan du läsa hela rapporten: https://samhallsbarometern2020.pe.se/

Sveriges vackraste städer – andel som instämmer i påståendet ”Min stad är vacker”

1. Helsingborg                         85%
  2. Stockholm                            84%