Förändringar i Projektengagemangs koncernledning

Kjell-Åke Johansson har utsetts till ny chef för divisionen Installation och Nicke Rydgren till affärschef (CCO) där marknad och förvärv kombineras med strategi- och affärsutveckling.

Kjell-Åke Johansson kommer senast från rollen som VD för Integra Engineering som förvärvades av teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemang i slutet av 2018. Kjell-Åke har i mer än 20 års tid arbetat med affärsutveckling, ledarskap och försäljning inom industri- och samhällsbyggnadsbranschen på bland annat Semcon och Innovatum. Han tar över rollen som divisionschef från Johan Renvall.

– Det är glädjande att få välkomna Kjell-Åke till rollen som divisionschef och som medlem i vår koncernledning. Han är en skicklig entreprenör och ledare vilket han bevisat, inte minst genom sin medverkan i uppbyggnaden av Integra. Han är dessutom en mycket bra person som jag ser fram emot att samarbeta mer med framöver, säger Per Hedebäck, VD och Koncernchef på PE.

– Det är spännande att få vara med och utveckla PE och inspirerande att få möjligheten att leda divisionen Installation. Vi ska nu fortsätta skapa innovativa, hållbara och effektiva lösningar till våra kunder inom våra affärsområden VVS-design, Brand, Risk & Skydd samt El, Tele & Säkerhet, säger Kjell-Åke Johansson.

Kjell-Åke kvarstår som VD för Integra till integrationen är genomförd men Jonas Sindler, som idag är vice VD, tar succesivt över den dagliga driften för verksamheten.

För att ytterligare stärka samverkan och effektivisera PEs övergripande aktiviteter slås avdelningarna för marknad, förvärv samt strategi- & affärsutveckling ihop. Nicke Rydgren, tidigare strategichef, har utsetts till affärschef (CCO) för den nya avdelningen och tar därmed över ansvaret för marknad och förvärv från Peter Edstrand. Nicke ingår sedan tidigare i koncernens ledningsgrupp.

– Vi har stora möjligheter att skapa interna och externa synergier genom att samla våra affärsstödjande funktioner. Vi har en mycket kompetent marknadsavdelning och ett starkt team kring förvärvsfrågor. Jag ser därför mycket fram emot att arbeta tillsammans med dem för att stärka vår kännedom i branschen och för att kunna fortsätta att attrahera några av branschens finaste bolag till PE-koncernen, säger Nicke Rydgren, affärschef på PE.

Johan Renvall och Peter Edstrand lämnar för att gemensamt öppna upp en rådgivningsverksamhet med inriktning på företagstransaktioner. De kommer att arbeta kvar inom koncernen fram till sommaren för att säkerställa en god överlämning.

– Johan och Peter har båda arbetat länge inom koncernen och jag vill tacka dem för deras stora bidrag till att bygga en av Sveriges största teknik- och arkitektkoncerner och samtidigt önska dem lycka till i framtiden, säger Per Hedebäck, VD och Koncernchef på PE.