Fortsatt tillväxt och stark avslutning på 2017

Projektengagemang fortsätter sin tillväxtresa och avslutar 2017 med ökande omsättning och resultat. Jämfört med nettoomsättningen proforma för 2016 uppvisar koncernen en tillväxt, både i fjärde kvartalet såväl som på helåret. Det justerade rörelseresultatet ökar också jämfört med proformasiffrorna för 2016, både i det avslutande kvartalet och på helåret. Projektengagemang når det finansiella mål om en rörelsemarginal på åtta procent över en konjunkturcykel, både mätt över kvartalet och på helåret.

FJÄRDE KVARTALET, 1 OKTOBER – 31 DECEMBER 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 319 (271) mkr, en tillväxt motsvarande cirka 18 procent. Tillväxten var i huvudsak hänförlig till förvärvade bolag
  • Nettoomsättningen uppgick till 319 mkr vilket motsvarar en tillväxt på 7 procent jämfört med proforma 2016 som uppgick till 299 mkr
  • Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 29 (-3) mkr och justerat för jämförelsestörande poster till 38 (14) mkr
  • Jämfört med proforma 2016 uppgick resultat före avskrivningar (EBITDA) till 29 (33) mkr och justerat för jämförelsestörande poster till 38 (33) mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 22 (-34) mkr och rörelseresultatet justerat för jämförelsestörande poster till 31 (7) mkr
  • Jämfört med proforma 2016 uppgick rörelseresultatet (EBIT) till 22 (27) mkr och justerat för jämförelsestörande kostnader till 31 (27) mkr
  • Jämförelsestörande kostnader uppgick till totalt 9 (41*) mkr
  • Periodens resultat uppgick till 12 (-26) mkr
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till 1,97 (-4,36) kr
  • Under fjärde kvartalet ingick Projektengagemang avtal om att förvärva konsultföretaget Sture Byberg Ingenjörsbyrå konsultföretaget och Energi & VVS-planering i Helsingborg AB. Förvärven slutfördes under första kvartalet 2018.

PERIODEN, 1 JANUARI – 31 DECEMBER 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 1 171 (833) mkr, en tillväxt motsvarande 41 procent. Tillväxten var i huvudsak hänförlig till förvärvade bolag
  • Nettoomsättningen uppgick till 1 171 mkr vilket motsvarar en tillväxt på 3 procent jämfört med proforma 2016 som uppgick till 1 138 mkr
  • Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 91 (49) mkr och justerat för jämförelsestörande poster till 120 (68) mkr
  • Jämfört med proforma 2016 uppgick resultat före avskrivningar (EBITDA) till 91 (106) mkr och justerat för jämförelsestörande poster till 120 (106) mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 65 (0) mkr och rörelseresultatet justerat för jämförelsestörande poster till 94 (48) mkr
  • Jämfört med proforma 2016 uppgick rörelseresultatet (EBIT) till 65 (82) mkr och justerat för jämförelsestörande kostnader till 94 (82) mkr
  • Jämförelsestörande kostnader uppgick till totalt 29 (48) mkr
  • Periodens resultat uppgick till 38 (-5) mkr
  • Resultat efter skatt per aktie motsvarade 6,38 (-0,88) kr
  • Styrelsen föreslår en utdelning med 2 kr (0) per aktie

Här finner du rapporten i sin helhet.