Johanna Karlgren ny chef för affärsområde Byggnad på PE Teknik & Arkitektur

Den 1 januari tillträder Johanna Karlgren som chef för PE Teknik & Arkitekturs affärsområde Byggnad, med plats i företagets ledningsgrupp. Hon har arbetat på PE i Stockholm sedan 2019, senast som sektionschef för Byggkonstruktion. Affärsområde Byggnad har totalt cirka 230 medarbetare runtom i landet.

– Det är med stor glädje jag välkomnar Johanna som en del av ledningen på PE. I henne får affärsområde Byggnad en målinriktad och engagerad ny chef som kommer att bidra mycket till att PE fortsätter att leverera högst kundvärde och erbjuder den bästa arbetsplatsen. Tillsammans kommer vi att uppnå vår ambition att vara den främsta konsulten inom byggnader och deras närmiljö, säger Helena Hed, VD och Koncernchef på PE.

Johanna Karlgren är civilingenjör inom väg och vatten och har arbetat som byggnadskonstruktör alltsedan hon tog examen på KTH i Stockholm 1999. Till PE rekryterades hon som gruppchef för fyra år sedan och blev i februari 2021 sektionschef för Byggkonstruktion i Stockholm.

– Jag ser fram emot att engagera mig ännu mer i helheten inom affärsområdet och PE som bolag. Det finns fantastiska möjligheter inom affärsområdet. Vi har en hög och bred kompetens på flera marknadsområden. Inget uppdrag är för stort då vi är många experter som kan hjälpas åt och komplettera varandra, vi  har goda möjligheter att samverka för att stärka oss på den lokala marknaden, säger Johanna Karlgren.

Den tidigare chefen för affärsområde Byggnad Jonas Sindler har innehaft posten sedan 2020. Nu byter han bana och satsar på att utbilda sig inom möbelsnickeri och byggnadsvård.

– Jonas har varit en uppskattad chef och ledare under tiden på PE. Jag vill verkligen tacka honom för hans fina insatser och samtidigt önska honom all lycka till med utbildningen och den framtida banan, säger Helena Hed.