Ny rapport visar: Så förändrades synen på våra städer under pandemin

Sveriges invånare är nöjdare med sina hemstäder nu än innan pandemin. Det visar den årliga Samhällsbarometern från konsultföretaget PE Teknik & Arkitektur där över 5 500 svenskar fått svara på frågor som sina städer. Rapporten visar hur invånarnas inställning förändrats under pandemin.

I Samhällsbarometern 2022 har konsultföretaget PE Teknik & Arkitektur tagit reda på hur människor börjar se livet i sina städer på andra sidan pandemin. Undersökningen är för sjunde året i rad gjord tillsammans med Kantar SIFO och har fokuserat på de tre områdena: stadsplanering, hållbarhet och digitalisering i Sveriges tolv största städer.

Nöjdast med sin stad är, för tredje året i rad, invånarna i Lund där höga betyg ges inom både stadsplanering och digitalisering. Strax bakom hamnar Umeå som tagit stora kliv sedan förra årets rapport som i sin tur följs av grannstaden Malmö. I botten hittar vi, även det för tredje året i rad, Göteborg där invånarna främst ger låga betyg till stadsplaneringen samt stadens hållbarhet.

– Samhällsbarometern har blivit ett viktigt verktyg för oss som samhällsbyggare att kartlägga den långsiktiga utvecklingen i de svenska städerna. Vid en första titt på årets sjunkande siffror kan man lätt tro att våra städer förändrats till det sämre men blickar vi istället över tid ser vi en utveckling som går åt rätt håll, säger Helena Hed, VD och koncernchef på PE Teknik & Arkitektur.

Tittar man på hur städerna utvecklats de senaste åren tycks Jönköping vara den stad som blomstrat mest och som verkligen lyckats tackla pandemin. Stadens invånare ser nämligen en positiv utveckling inom samtliga områden. Även Umeå visar en positiv utveckling som framför allt drivs på av invånarnas höga betyg kring stadsplaneringen. Störst skäl för oro bör däremot örebroarna ha där den totala nöjdheten sjunkit med hela nio procentenheter.

– Vi ser att Sveriges städer tacklat pandemin olika, men överlag har synen på våra städer förbättrats. Idag skulle nästan fyra av fem invånarne i de tolv största städerna rekommendera sin stad till andra. En betydligt högre siffra än före pandemin, säger Marika Axén, Arkitekt SAR/MSA.

Här kan du läsa rapporten i sin helhet: samhallsbarometern.pe.se

Om undersökningen
Samhällsbarometern 2022 är framtagen av konsultföretaget PE Teknik & Arkitektur. I årets upplaga har 5 540 svenskar svarat på 21 frågor och påståenden om staden de lever i inom områdena stadsplanering, hållbarhet och digitalisering. Undersökningen är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå såväl som för Sveriges tolv största städer. Antalet personer som har svarat i respektive stad är minst 300.