PE får nytt höghusuppdrag i Årstaberg

Som en naturlig fortsättning av Stockholms södra innerstad utvecklar Ikano Bostad en ny stadsdel vid Årstaberg. PE Teknik & Arkitektur har fått i uppdrag att ta fram systemhandlingar för el- och telesystem för de två nya bostadskvarteren Kv. Knutpunkten och Kv. Cykelstället.

De två kvarteren ingår i projektet Packrummet i Årstaberg. I Kv. Knutpunkten planeras för cirka 314 lägenheter fördelat på fyra föreningar varav en av byggnaderna sträcker sig så högt som 24 våningar. Det planeras också för en förskola i två plan och fyra mindre lokaler/butiker samt en större butik på cirka 1 000 kvadratmeter.

De fyra föreningarna kommer att dela innergård med förskolan där de kommer att bedriva sin verksamhet. Under innergården finns stort garage i två plan med laddplatser för bilar. Vid Kv. Cykelstället planeras för cirka 30 lägenheter och en förskola i två plan.

Totalt bygger Ikano Bostad cirka 1 000 lägenheter i Årstaberg. PE har arbetat med de tidigare etapperna i projektet och bland annat tagit fram bygghandlingar för el- och telesystem samt underlag för prefab. Sammantaget har PE varit med och projekterat för cirka 660 lägenheter i Årstaberg för Ikano Bostad.

– Det känns väldigt bra att få förnyat förtroende av Ikano Bostad. Vårt samarbete har fungerat bra och det ska bli roligt att vara med att färdigställa stadsdelen, berättar Mikael Johnson, uppdragsansvarig på PE Teknik & Arkitektur.